Martha Liliana

Martha Liliana

OM BLOGGEN

Find inspirations, collect informations and use my observations to create readable stories.

Enda en mening om digital markedsføring, sosiale medier, content marketing osv.

MarkedsføringOpprettet av Martha Liliana fr., juli 06, 2018 16:32:25

– men denne gangen er det en som ikke har noe catchy tittel eller work abouts som uttrykker seg.

Enten man ønsker å sette arbeide til eksternt eller gjøre det selv, opplever flere og flere tilbydere av kurs, produkter eller andre tjenester økende antall besøkende og respondenter på nett. Så vi kan enten like denne trenden og henge oss på, eller vi kan bli løpende etter.

Soon to be 4 year old utdannet markedsekspert har jeg dessverre ikke fått opparbeidet meg en arbeidserfaring som markedskoordinator, markedsfører, digital markedsfører m.m. Endringene så vi gradvis fra jeg startet på bachelorstudiet i 2009, men digital markedsføring som da ble så vidt nevnt var e-post, reklamefilmer og blogg. På masterstudiet stilte den vitenskapelige arme seg skeptisk til entusiasmen rundt sosiale medier. Noe som kom tydelig frem da vi fikk besøk av forelesere fra BI i Oslo.

Som student var det til tider lett å føle at man ble dratt i begge armer. Hvor den ene siden ønsket at vi skulle tenke operasjonalisert, kvantitativt, kommunikasjonskanaler, Facebook, Twitter – everything and everywhere. Mens på den andre siden var det kvalitativt, forskning, studier, feltarbeid, artikler – med en kritisk og analytisk tilnærming.

Det jeg kan huske som ble trukket frem som kritiske kriterier fra SoMe siden, var at Facebook ikke er for alle. Hun trakk frem Paven som eksempel, men trakk det fort tilbake, fordi hun syntes at det egentlig ikke var så dum ide at han begynte med ads. Nå er det kanskje sånn at hvis du selger produkter og ikke er på Facebook eller andre sosiale medier så velger du bort interaksjon med omverden. Ja, faktisk så harsh kan det oppfattes.



Just tag me it

MarkedsføringOpprettet av Martha Liliana fr., juni 08, 2018 20:59:05
Jungeltelegrafen som Facebooktagografen

Vi kjenner til buzz som forståelsen BuzzFeed, snakkis om gjerne noe som er poppis, updates som det digitale brevet/takkekort/telefonsamtalen, tester og ambassadører som omtaler, reposting, share button, memes bare for gøy, instagramer, stories og så videre.


Men TAG. Nei, ikke den "kunsten" på brua som uttrykker meninger og følelser gjennom farge på boks, men Ja, som i navntagging i videoer, bilder, memes m.m. For bedrifter er det sikkert stort potensial som reklame og underholdning på en og samme tid. Litt som Snap var i starten da VG, kjendiser m.m. brukte korte videoer og bilder for å prime sitt produkt, budskap eller hva det måtte være.

Tags i den forstand at et kjærestepar kommuniserer på denne måten, selv om begge er hjemme, og muligens sitter i samme rom, skjer kommunikasjonen ofte gjennom navn, som regel etterfulgt av en eller flere emojier, kommentar eller gif, og som reaksjon på bildet eller videoen, vil bare det samme faktisk bli lest.

Når det gjelder meg selv, så prøver jeg å begrense det, i hvert fall hvis vi er i samme rom. Da viser jeg videoen til vedkommende og så ler vi sammen. Uansett, denne greia har vært aktiv i over 2 år, så det er forhåpentligvis fremdeles mye å hente for bedrifter som vil selge produkter og tjenester.

I 2012 skrev jeg sammen med en medstudent bacheloroppgave om iPhone og lojalitet. Her sammenlignet vi iPhone-brukere med Samsung-brukere. Vårt hovedfunn var at iPhone-brukere var mer tilknyttet sin smarttelefon enn det Samsung-brukere var. Den vesentlige årsaken til det, hvis vi ser bort i fra design og brukervennlighet, som har vært iPhones kjerne og primæregenskaper, ble kvaliteten på applikasjoner (derav AppStore) trukket frem. iPhone hadde definitivt et forsprang her enn ("alle*") andre aktører på (forbruker)markedet. Og allerede der kunne iPhone nærmest se en fremtid hvor forbrukeren kom til å bruke sin smarttelefon bare mer og mer.



*Blackberry var for mange sjefen på bedriftsmarkedet, mens iPhone var ledende med sin AppStore på forbrukermarkedet.