Martha Liliana

Martha Liliana

OM BLOGGEN

Find inspirations, collect informations and use my observations to create readable stories.

SHOPPINGENS KJØNNEDE STRUKTUR

ShoppingOpprettet av Martha Liliana ma., juli 06, 2015 23:22:21

Under handleturen på Storo i dag ble jeg vitne til noen (typiske?) kjønnstrekk ved han og henne. Det fikk meg til å tenke på boka – Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart. Og tanken som slo meg – dette må bli mitt første ("ordentlige") blogginnlegg.

Runar Døving snakker om forbrukets kjønnede struktur – om hvordan kvinner er familiens sekretærer. Ser vi på shopping kan dette forstås i et evolusjonistisk perspektiv, altså hvor menneskepsykologi formes etter behov for utvikling for å kunne overleve. I oldtiden kan typiske kjønnsroller relateres til (moderne) trekk hos kvinner og menns shoppingatferd. Slik at kvinners rolle som samlere og menns rolle som jegere, kan gjenspeiles i shoppingturens mønster. Kvinnen viser seg å være opptatt av å sammenligne alternativer slik at kjøpet blir oppfattet som det «beste». Hun er høyt involvert i prosessen, ser på shopping som en sosial aktivitet og for å vise kjærlighet for sine nære relasjoner (se f.eks. Daniel Miller 2001). Mannen spisser blikket mot et bestemt mål – shopping blir et oppdrag. Shoppingturen skal gå fort og det skal (helst) ikke dukke opp flere ærender underveis. Han skal vite hvor, lengde og hva som skal kjøpes. Høydepunkt(ene) for mannen under shoppingturen er altså i det øyeblikket et konkret kjøp er gjennomført. Og oppdraget? Ja, det anses fullført hvis «alt» har gått smertefritt.

For yngre generasjoner er kjønnsroller knyttet til shopping mer samkjørte, fordi menn (i like stor eller tilnærmet grad) kan ha glede av shopping som kvinner.