Martha Liliana

Martha Liliana

OM BLOGGEN

Find inspirations, collect informations and use my observations to create readable stories.

Just tag me it

MarkedsføringOpprettet av Martha Liliana fr., juni 08, 2018 20:59:05
Jungeltelegrafen som Facebooktagografen

Vi kjenner til buzz som forståelsen BuzzFeed, snakkis om gjerne noe som er poppis, updates som det digitale brevet/takkekort/telefonsamtalen, tester og ambassadører som omtaler, reposting, share button, memes bare for gøy, instagramer, stories og så videre.


Men TAG. Nei, ikke den "kunsten" på brua som uttrykker meninger og følelser gjennom farge på boks, men Ja, som i navntagging i videoer, bilder, memes m.m. For bedrifter er det sikkert stort potensial som reklame og underholdning på en og samme tid. Litt som Snap var i starten da VG, kjendiser m.m. brukte korte videoer og bilder for å prime sitt produkt, budskap eller hva det måtte være.

Tags i den forstand at et kjærestepar kommuniserer på denne måten, selv om begge er hjemme, og muligens sitter i samme rom, skjer kommunikasjonen ofte gjennom navn, som regel etterfulgt av en eller flere emojier, kommentar eller gif, og som reaksjon på bildet eller videoen, vil bare det samme faktisk bli lest.

Når det gjelder meg selv, så prøver jeg å begrense det, i hvert fall hvis vi er i samme rom. Da viser jeg videoen til vedkommende og så ler vi sammen. Uansett, denne greia har vært aktiv i over 2 år, så det er forhåpentligvis fremdeles mye å hente for bedrifter som vil selge produkter og tjenester.

I 2012 skrev jeg sammen med en medstudent bacheloroppgave om iPhone og lojalitet. Her sammenlignet vi iPhone-brukere med Samsung-brukere. Vårt hovedfunn var at iPhone-brukere var mer tilknyttet sin smarttelefon enn det Samsung-brukere var. Den vesentlige årsaken til det, hvis vi ser bort i fra design og brukervennlighet, som har vært iPhones kjerne og primæregenskaper, ble kvaliteten på applikasjoner (derav AppStore) trukket frem. iPhone hadde definitivt et forsprang her enn ("alle*") andre aktører på (forbruker)markedet. Og allerede der kunne iPhone nærmest se en fremtid hvor forbrukeren kom til å bruke sin smarttelefon bare mer og mer.



*Blackberry var for mange sjefen på bedriftsmarkedet, mens iPhone var ledende med sin AppStore på forbrukermarkedet.